Svårighetsgrader för vandring och cykling

På de flesta resmål räcker det med god allmänkondition. På vandringsresorna är det dock en fördel om du har vandrat i kuperad terräng innan resan. För lätta vandringar räcker det oftast med låga vandringsskor, för medelsvåra turer är vandringskängor ett krav. Inför en cykelresa är vårt tips att du testar dig själv genom att cykla 3-4 mil ett par gånger innan resan. Tänk på att du får ut mer av resan ju mer förberedd du är.

Våra resor delas in i fem nivåer; mycket lätt, lätt, medel, utmanande och svår. För att kategorisera svårighetsgrad tar vi hänsyn till både längd, hur brant det är, och antalet höjdmeter.

Vandring - dagsetapper

SvårighetsgradKilometerTimmarHöjdmeter
Mycket lätt5-82-30-200
Lätt7-123-4200-400
Medel10-154-5300-700
Utmanande12-205-7500-1000
Svår15-25 6-9800-1500

Cykling - dagsetapper

SvårighetsgradKilometerHöjdmeter
Mycket lätt15-250-200
Lätt25-50150-400
Medel30-65300-700
Utmanande40-75500-1200
Svår50-85700-2000

Vandring och cykling sker i egen takt. Du bestämmer själv precis hur snabbt du vandrar eller cyklar på de utvalda sträckorna. Dessutom finns ofta ett val mellan två olika turer med olika svårighetsgrad under samma dag. Vi har vandrings- och cyklingsprogram samtliga dagar under resan, men i många fall är turen planerad så att du kan välja en vilodag någon gång under resan.

Har du allt du behöver inför resan?